Ons land staat bekend om zijn geweldige stripverhalen. De lijst van grote Belgische striptekenaars en tekstschrijvers bij de tekeningen in de strips is indrukwekkend lang. Hij begint met de albums van Hergé, de naam waaronder de Brusselaar Georges Remi zijn geweldige ‘Kuifje’-verhalen tekende en schreef. Ik heb ze als kind stukgelezen. Nog steeds beleef ik er veel plezier aan.

Als munthandelaar zie ik overeenkomsten tussen strips en munten; tussen wat er in strips getekend is en wat er op munten staat. Net als bij een beeldverhaal ontstaat het eerste ontwerp voor een munt op een tekentafel. De kunstenaar heeft de opdracht gekregen om een nieuwe munt te ontwerpen of om het portret op een munt na een aantal jaren aan te passen aan een wat oudere leeftijd.

Tijdsbeeld
De tekeningen in een stripverhaal verhalen situaties en mensen die we herkennen en begrijpen.
Strips laten je zien hoe de wereld er uitzag toen een strip getekend werd. Munten en medailles laten ook het beeld van hun tijd zien, alleen is dat in een stilstaande afbeelding. Maar als ik bijvoorbeeld heel oude munten zie, zoals bijvoorbeeld Keltische munten, roepen hun afbeeldingen vaak bij mij associaties op met stripafbeeldingen. Als je de Sint Jans goudguldens uit Florence vanaf 1252 ziet en hun vele, vele navolgers, is Sint Jan er heel stripachtig op afgebeeld.

België
Het is fascinerend om te zien hoe de portretten op de munten vanaf de renaissance enorm verbeteren. Ze worden steeds realistischer. Het stripkarakter verdween alras. Ook de munten uit onze streken werden qua ontwerp en portrettering steeds beter. Bovendien was een realistisch muntportret belangrijk omdat een munt vaak de enige afbeelding bevatte, die je van jouw vorst kon zien.

Bloei
In onze landen bloeien de beeldende kunsten al sinds de middeleeuwen. We hebben sinds die tijden ook uiterst bekwame zilver- en goudsmeden. Dat we in het spoor van schilders, tekenaars, beeldhouwers en zeer bedreven metaalbewerkers ook uitstekende medailleurs hebben voortgebracht is dan ook niet zo verwonderlijk. We kennen bij ons prachtige voorbeelden van munten met werkelijk schitterende portretten van onze vorsten. Net als de beeldverhalen zicht geven op hun tijd van ontstaan is dat bij munten ook zo.

Een muntportret tekent zijn tijd van ontstaan
Vrijwel altijd kun je aan het portret zien uit welke tijd een munt of een medaille stamt. Neem bijvoorbeeld de munten van onze eerste Koning Leopold I .Tussen 1832 en 1849 is hij door de medailleur Joseph Pierre Braemt afgebeeld als een Romeinse veldheer met een lauwerkrans in het haar. Dat vertelde dat Leopold de Vorst was van een land dat zich had vrijgemaakt; hij was een zegevierende Koning.

Vanaf 1849 kwamen er munten uit met een nieuwe beeltenis van onze eerste Koning. Medailleur Leopold Wiener beeldde de vorst nu blootshoofds af. De Koning had in 1849 geen lauwerkrans meer nodig om gezag uit te stralen. De munten van Braemt en van Wiener geven aan hoe het imago van de vorst in het tijdbeeld veranderd was. Hun portretten van Leopold I vertellen hoe de maatschappij in de 17 jaar tussen de beide versies veranderd was. Ze vormen zo samen ook een beeldverhaal.